چگونه تقویم هایی جذاب و زیبا طراحی کنیم

تقویم
بازدید

چگونه تقویم هایی جذاب و زیبا طراحی کنیم

بررسی چند نمونه ی موردی
به طور کلی وقتی از چاپ و طراحی سخن می گوییم صحبت از دنیایی بی حد و مرز درمیان است؛ به این معنی که بسیاری از فعالیت های انسان به صورت جلوه های بصری در دل طرح ها قرار می گیرند و در چارچوب هایی مختلف به مخاطبین ارائه می شوند. در این میان تقویم ها علاوه بر کاربرد خود بستری برای ارائه ی زیبایی می شوند. گاهی صنایع قدرتمند که نشان از پیشرفت تمدن انسان دارند؛ در کنار حساب و کتاب روزها قرار می گیرند گاهی هم مدل ها زیبایی انسان ها را نمایندگی می کنند.
درادامه سعی می کنیم با نگاهی به زیباترین نمونه های طراحی پرده از این راز برکشیم که چگونه می توان از ظرفیت تقویم ها برای ارائه ی زیبایی و کارکرد توامان بهره ببریم.
از طرح های رنگارنگ و شاد نترسید
در ادامه چند نمونه ی موفق از طراحی تقویم هایی که با رنگ هایی زیبا و شاد کار شده اند را با هم مرور می کنیم. تنها نکته ای که باید در اینجا مورد اشاره قرار بگیرد  این است که اگر می خواهیم پیشرو و خاص باشیم؛ نباید ترسی از گام گذاشتن در قالب های جدید و امتحان شرایط نو داشته باشیم.
به عنوان مثال به این تقویم نگاه کنید، در قالب جدول تناوبی کار شده و اگرچه خرق عادت کرده؛ اما بسیار زیباست.
و در اینجا طراحی زیبای دیگری که روزها را در چارچوب یک نقشه از مسیرهای شهر نمایش می دهد.
تا به حال فکر کرده اید شاید بد نباشد گاهی به عقب بازگردید و کودک خفته ی درون خود را بیدار کنید؟
به طرح های بومی رجوع کنید
در این قسمت نگاهی خواهیم داشت به بهترین طراحی های روسی. منظور از این قسمت این است که نمایش دهیم که یک تقویم فقط روزشماری ساده نیست. گاهی می تواند بیانگر کلیت فضای فرهنگی یک جغرافیا باشد. یا مثلا این که در کدام ماه چه اتفاق هایی افتاده است. به مثال های زیر نگاه کنید و مثال های ایرانی آن را در نظر آورید.
و یا گاهی تقویم می تواند در بستری سیاسی بیان شود. چند نمونه ی زیر طراحی هایی ضد امپریالیستی به شمار می روند.
از مدل های زیبا استفاده کنید
هرچند خیلی نمی توانیم مانند کارهای غربی با دست باز در این زمینه حرکت کنیم اما می توان به دنبال راه هایی بود تا نتیجه گرفت. به عنوان مثال می توان از بازیگرها یا هنرمندان عرصه های غیر نمایشی تقویم طرح کرد. اما چیزی که اهمیت دارد بخشیدن نوعی ویژگی به کار است به نحوی که کار رنگ و بویی منحصر به فرد به خود بگیرد. مثلا نمونه های غربی زیر را مشاهده کنید که چگونه مدل آرایش و لباس پوشیدن بانوان در روزهای قدیم ایالات متحده را نمایش می دهد.
به تبلیغ کوکاکولا در کنار نوشته سالنامه توجه داشته باشید.
همان طور که مشاهده می کنید گاهی رفتن بین طرح های قدیمی می تواند ایده های جدیدی را به ذهن طراح سرازیر سازد.
جمع بندی
هدف از نوشته های بالا این بود که نشان دهیم در سایر کشورها نگاه به سالنامه، تقویم و سررسید تنها یک روزشمار ساده نیست. بلکه گاهی می توان به وسیله ی یک سر رسید فرهنگ سازی کرده و جریانی اجتماعی پدید آورد. در نظر آورید یک اداره ی دولتی روش جاری خود در ماه های سال آینده را از همین الان در قالب یک سالنامه تدوین کند؛ تاثیر این کار در بهره وری چه میزان خواهد بود؟
در صورتی که به کسب اطلاعاتی جدید و جامع پیرامون طراحی سالنامه و تقویم علاقه دارید خوشحال خواهیم بود که با ما ارتباط داشته باشید. همچنین از هم اکنون امکان همکاری برای طراحی و چاپ سالنامه های سال آینده در انواع قالب ها فراهم آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید