فضای سفید (White Space or Negative Space) در طراحی چیست؟

بهره گیری از فضای سفید در طراحی

بازدید

فضای سفید (White Space or Negative Space) در طراحی چیست؟

نگاهی عمومی به یکی از تخصصی ترین حوزه های طراحی
مفهوم و چگونگی عملکرد فضای سفید(منفی) ساده است؛ اما همین امر ساده محل بحث و جدل بسیاری از هنرمندان و طراحان شده است. در صورتی که زمان و حوصله ی مطالعه ی کامل این مطلب را ندارید به صورت خلاصه همین قدر از فضای سفید بدانید که این نواحی در طراحی خالی نیستند و به هیچ عنوان قرار نیست با المان هایی پر شوند؛ بلکه آن ها خود مولفه های حیاتی طراحی محسوب می شوند و زیبایی و جلوه ی یک طرح بدون آن ها به دست نخواهد آمد.
فضای سفید(منفی) در خدمت نور یا سوی چشم
کاربردی ترین مثالی که می توان آورد را برای شما در زیر تصویر کرده ایم. نوشته های ی زیر ترجمه ای است که Rackham  در سال ۱۹۱۴ از کار Cicero ارائه داده است. لختی به آن نگاه کنید و سپس ادامه ی مطلب را مطالعه فرمایید.
شاید باورش سخت باشد اما هر دو نوشته با یک فونت و یک سایز نگاشته شده اند. تفاوت تنها در فضای خالی بین آن ها است. می توانید به خوبی نقشی که این فضای سفید بین نوشته ها بازی می کند را احساس کنید.
المان های طراحی با فضای سفید اعمال می شوند
مثال زیر را نگاه کنید. طراح این کار فوق العاده هوشمندانه در قسمت سفید یا فضای منفی خود لوگو یا برند مورد نظر را گنجانیده و از این طریق با یک تیر دو نشان فوق العاده زده است. هم فضای سفید را در صفحه ی طراحی رعایت کرده است و هم در کار خود الگوهای مربوط به برند مورد نظر را گنجانیده است. فوق العاده نیست؟
سفری به اعماق و ویژگی های محصول با فضای سفید
در این قسمت با یک طراحی معرکه به معنی واقعی کلمه بر می خوریم. گاهی محصول شما نیاز به برچسب یا پوشش دارد؛ از طرفی برای نشان دادن کیفیت خود ی بایست محتوای خود را از پشت چاپ یا طراحی خود به نمایش بگذارید؛ آن جا است که فکرهایی مثل آن چه در پایین نمایش داده شده است مناسب به نظر می رسند.
در واقع همینجاست که طراح پا را فراتر از خلق جلوه های بصری می گذارد و به دنیای عملکرد ورود پیدا می کند. در چنین شرایطی است که عیار یک طراح خوب سنجیده می شود زیرا مفهوم و مقصود اصلی کار را دریافته و به کار بسته است. طراحی خوب آن کاری است که در خدمت اهداف و نظرات برند قرار داشته باشد.
حضور در دنیای مینیمال و خرق عادت
خلاقیت حد و مرزی نمی شناسد و این امر به خصوص در دنیای طراحی و گرافیک ملموس تر است. طرح بالا که می تواند به عنوان پوستر، کارت پستال یا نقش و نگار صفحات تقویم و سر رسید استفاده شود از فضای سفید به عنوان بخشی از المان جسم قرار گرفته در طراحی استفاده کرده و به حق استانداردی جدید در طراحی مینیمال به وجود آورده است.
منظور این است که گاهی می توانید کارهایی از این دست را هم امتحان کنید. این کار هم زدن یک تیر و دونشان است. هم فضای سفید رعایت می شود و هم طراحی در بستری جدید تولد و تبلور می یابد.
فضای سفید و برندسازی
هر کسب و کاری برند مخصوص به خود را دارد. برندها نیاز به برندسازی دارند و برندسازی هم در گرو طراحی و تبلیغات و چاپ است. کوتاه سخن این که موفقیت هر کسب و کاری در ابعاد وسیع با کیفیت طراحی گره خورده است.
هنر طراحی هم پر است از نکات ریز و درشت، تخصصی و ساده. باری؛ در صورتی که راجع به طراحی چاپ های خود به مشاوره احتیاج داشتید، مسرور خواهیم بود که به سوالات شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید